Kulturlovet – en spännande vecka

Nu är det äntligen dags för kulturlov och allt spännande det innebär. Tillsammans med Södertäljes föreningsliv erbjuder kommunen i år fler aktiviteter och evenemang än någonsin – det finns något för alla!

För sex år sedan omvandlade vi höstlovet till ett kulturlov här i Södertälje. Med utgångspunkt i ett sportlov som inbjuder till att röra på sig och idrotta såg vi en möjlighet att också lyfta kulturens spännande områden. I år erbjuds nu ett färgstarkt utbud av aktiviteter och evenemang för den kulturintresserade och nyfikne.

Vill du göra din egen film eller testa att vara skådespelare? Dansa samba eller skriv en vers på jambiska? Gå på bio, LAN:a, pyssla, klappa djur, skapa konst, läsa, slöjda, spökvandra och mycket mer, allt det kan du göra på Södertäljes kulturlov. Du kan till och med få prova att bygga din egen robot och 3D-printa en modell.

För oss Socialdemokrater är byggandet av ett mer jämlikt samhället vårt övergripande mål. I Södertälje arbetar vi för att alla barn och unga ska få en bra start i livet, oavsett föräldrarnas resurser. Då vi vet att många barn bor i familjer som sällan har möjlighet att åka bort på loven har vi därför prioriterat alla barn och ungas rätt till spännande, roliga och lärorika lov. Vi tycker det är viktigt att barn och unga får ha roligt tillsammans, känna sig delaktiga, vara med, bli sedda och kanske bidra med något. Byta erfarenheter med andra och kanske hitta en eller flera nya vänner och förebilder.

Välkommen att ta del av allt som kulturlovet i Södertälje erbjuder!

Anna Bohman Enmalm (S)

Ordförande kultur- och fritidsnämnden